Bijkomende info


Bijkomende nuttige informatie.


Uw WT Metall aanhanger is uitgerust met een 13 polige stekker, type Jaeger.


Zorg er voor dat u altijd de documenten van uw aanhanger, of eventueel een kopij ervan, bij hebt. Net zoals u doet met de documenten van uw wagen. Alle aanhangers gebouwd na 1 januari 2013 moeten voorzien zijn van een Europese type goedkeuring. Dit is belangrijk omdat de politie in binnen- en buitenland er op controleert, maar ook uw verzekering zal er interesse in hebben bij een ongeval. Aanhangers die bij WT Metall België worden aangekocht hebben altijd de correcte documenten, dit is echter niet overal zo. Een type goedkeuring afgeleverd door WT Metall ziet er uit zoals onderstaande. (uiteraard dienen de documenten ingevuld te zijn en telt een blanco versie niet), ze maken deel uit van een bundel van een 8-tal documenten die bij de aanhanger hoort te zijn.


Aanhangers gebouwd na 1 januari 2021 dienen over onderstaande (uiteraard niet blanco) vernieuwde documenten te beschikken:


Europa is niet zo ééngemaakt als het lijkt. Gaat u buiten de landsgrenzen met uw aanhanger zoek dan even de regelgeving over het rijden met een aanhanger op. Vooral de maximum snelheid van het span verschilt nogal van land tot land.


Om een veelgestelde vraag te beantwoorden: in Duitsland geldt een snelheidlimiet van 80km/u voor een auto met aanhanger. Er bestaat een zogenaamde Tempo 100 keuring, waardoor u met uw span sneller mag. De regels voor Duitse voertuigen en buitenlandse zijn echter verschillend. Om een Tempo 100 keuring te kunnen verkrijgen als niet Duits voertuig gelden de volgende regels:


Uw aanhangwagen dient voorzien te zijn van:

  • een ingeslagen chassisnummer
  • een oplooprem
  • hydraulische schokdempers
  • banden met een ouderdom van minder dan 6 jaar
  • banden met juiste loadindex en snelheidscodering van minimaal 120 km per uur (L)
  • eventueel voorzien van een goedgekeurde anti-slingerkoppeling met E-keurmerk


De meeste (honden)aanhangwagens zijn echter ongeremd en komen dus niet in aanmerking.


De ervaring heeft ons geleerd dat de ideale bandendruk als volgt is: voor een enkel as:1.5 tot 1.8 bar, voor een 3 vaks dubbel as: 1.6 tot 1.8 bar voor een 4 vaks dubbel as: 1.6 tot 2 bar. Groter: 1.8 tot 2 bar.


Alles hangt echter af van het totale span en de lading, u behaalt het beste resultaat door enkele malen aan te passen. De aanhanger dient stabiel achter de wagen te hangen, zonder te slingeren of te springen.


Meer en meer aanhangers worden tegenwoordig uitgerust met een interne batterij. WT Metall gebruikt voornamelijk 2 typen: een GEL/AGM accu, die dan onder de bedieningsconsole zit, of een lood/zuur accu, hetzelfde type van een wagen. Deze grote accu's dienen vooraan in de disselbak gemonteerd te worden of bij de Balance versies in één van de bergingen. Een lood/zuur accu plaatst men niet zomaar onder het dak vanwege het gewicht en mogelijke lekken. De kleine accu dient voornamelijk om de binnenverlichting te kunen gebruiken bij een afgekoppelde aanhanger, eventueel kort de ventilator. De grote accu geeft de volledige aanhanger, binnenverlichting en ventilator(en), een autonomie van enkele uren.


Tijdens het rijden wordt de batterij automatisch opgeladen via de permanente stroomvoorziening die uw wagen levert. Staat de aanhanger echter langdurig stil dan is het aan te raden de batterij aan te sluiten op een (druppel)lader om de batterij in optimale conditie te houden. Houd er rekening mee dat er verschillende laders zijn voor een GEL/AGM en lood/zuur accu. Moderne versie combineren vaak beiden, maar bij een volledig ontladen GEL/AGM batterij slagen sommige, niet specifiek GEL/AGM geörienteerde laders, er niet in de batterij op te laden.


Voor aanhangers met een thermostaat: zorg ervoor dat deze hoog genoeg staat zodat de ventilator niet aan slaat als de aanhanger geparkeerd is zonder honden.


Een WT Metall aanhanger is een zogenaamde Thermo aanhanger: deze is volledig rondom geïsoleeerd met 2.5cm dikke isolatie. De aanhangers zijn meestal voorzien van een ventilator, deze zuigt de lucht uit de aanhanger en brengt deze via de dakverluchting naar buiten. Op deze ventilator zit vaak een thermostaat: deze thermostaat regelt de temperatuur waarop de ventilator aan slaat.

Er zit geen koeling/verwarming/airco standaard op de aanhangers. De ventilator zorgt voor verkoeling: warme lucht wordt afgevoerd en verse lucht komt binnen via de verluchtingsroosters, dit onder een constante luchtcirculatie die echter zo geregeld is dat uw hond(en) geen tocht ervaren.


Op het gebied van verluchting raden we 2 verluchtingsroosters per box aan: één in de deur en een andere in de zijwand, ervaring leert ons dat enkel verluchtingsroosters in de deuren onvoldoende zijn in Midden- en Zuid-Europa.


U reinigt de aanhanger best met een spons, gebruik lauw water en een neutraal kuisproduct. U kan de aanhanger afspuiten met de tuinslang. Let op bij gebruik van de hoge druk reiniger: bewaar genoeg afstand van de aanhanger zodat u de silicone verzegeling niet beschadigd.


Tip: draai het neuswiel omhoog zodat de aanhanger schuin staat, u kan deze dan ook binnen met de tuinslang uitsproeien, het water loopt er achteraan uit. Sproei nooit op de ventilator.


Smeer de sloten, haken, ... in met vet van tijd tot tijd en reinig de dempers van deuren en dak met een licht vochtige doek om zand en vuil te verwijderen, op termijn beschadigen die anders de dempers.

Share by: